For ca. 1 år siden, den 1. august 2015 trådte den nye ud-
dannelsesreform i kraft. Dette har indtil videre resulteret i, at
der er opsagt faglærere og SKP instruktører over hele landet.
Adgangskravet på 2 i dansk og matematik er indført for at
tiltrække ”bogligt stærkere” elever til fagene, men de har
efter min opfattelses hele tiden været der. Det man opnår ved
at vurdere kommende håndværkere med boglige metoder
er, at udelukke end stor del erhvervselever, hvilket også kan
ses på søgningen til erhvervsuddannelserne der er faldet
faretruende.
Hvis man så bliver optaget på en erhvervsuddannelse er næ-
ste udfordring at finde en læreplads i en virksomhed. Her er
der flere forskellige muligheder: delaftaler, korttidsaftaler og
skolepraktik og så selvfølgelig rest- eller en fuld aftale på hele
uddannelsen. Sidstnævnte ser vi desværre ikke så mange af
men del- og korttidsaftaler er for opadgående.
Jeg vil mene, at der bliver spekuleret en del i dette fra
arbejdsgivernes side da vi ser eksempler på, at flere og flere
delaftaler indgås og de udløber når eleven opnår ferieret eller
skal på skoleophold.
Eleverne kan på denne måde gå gennem deres uddannelse
med en permanent fyreseddel i baglommen og må, når de
er skolepraktikelever, nøjes med skolepraktikydelse som i
finansloven for 2016 er fastsat således:
Unge under 18 år – 690 kroner pr. uge (18,65 i timeløn)
Unge over 18 år – 1651 kroner pr. uge (44,62 i timeløn)
Opnår de unge mennesker del- eller korttidsaftaler er der
er kun 1 måneds prøvetid på en delaftale og 3 måneders
prøvetid i de andre aftaler. For hver aftale skal den unge
skabe relationer til svende og lærlingekollegaer og indgå i nye
fællesskaber samtidig med, at de hele tiden skal sælge sig
selv for at prøve at opnå en restlæreplads. Dette er ikke et
optimalt læringsmiljø
og kan i værste fald give
de unge et knæk i deres
arbejdsliv og motivation. De
ved ikke om de er købt eller
solgt?
Reformen har medført højere krav til de
unge og ringere vilkår under uddannelsen. For
eksempel skal en bygningsmaler bestå engelsk på F niveau
og naturfag på E niveau, ligesom de skal kunne identificere
naturfaglige problemstillinger i både erhvervsfaglig og almen
sammenhæng.
Et andet kompetencemål er: Eleven kan identificere og
beskrive årsager til problemer i arbejdsmiljøet og udarbejde
forslag til løsning af disse?!
Samtidig med at disse mål og krav er indført, er der ikke stil-
let nye krav til virksomhedernes kompetencer udi at uddanne
deres kommende arbejdskraft, de skal bare have afvekslen-
de opgaver, så eleven kan komme godt rundt i faget.
Et af kompetencemålene lyder: Eleven kan udbygge sine
kompetencer til at deltage som aktiv, ansvarlig og handlekraf-
tig samfundsborger i et demokratisk samfund i en globalise-
ret og foranderlig verden!
Det er en smuk tanke, og en mangelvare, men havde jeg
efterlyst noget lignende hos min læremester, havde jeg nok
tilbragt resten af uddannelsen som skolepraktikelev.
De unge mennesker mangler tryghed i erhvervsuddannel-
serne. De kender ikke forløbet når de starter eller økonomien
i uddannelsesperioden. Så kære virksomheder: tag en elev af
kærlighed til faget og til mennesker der udvikler og dygtiggør
sig til fremtiden.
Anne Mette Markussen
På den anden side
Nyt i beskæftigelsesreformen
DEN FØRSTE SAMTALE PÅ JOBCENTRET BLIVER EN FÆLLES-
SAMTALE
Pr. 1. juli 2016 tages der hul på beskæftigelsesreformens
anden og sidste etape.
Det betyder, at ved ledighed er der som hidtil en CV sam-
tale i A-kassen. Det nye er at der efter ca. 4 ugers ledighed
vil der være en fællessamtale hvor medlem, Jobcenter og
A-kassen har fællesmøde hos Jobcentret.
BOOKING AF RÅDIGHEDSSAMTALER
I stedet for automatisk at blive indkaldt, vil du fremover
selv skulle booke rådighedssamtalen, så det passer ind i
din egen kalender.
Du vil selvfølgelig får nærmere information om hvordan du
booker en samtale og inden for hvilken frist du skal gøre
det.
NY LOVGIVNING FRA DEN 1. JANUAR 2017
I 2017 træder den nye dagpengelov i kraft. Nærmere infor-
mation kommer.
MEDLEMSBLAD FYN-JYLLANDSYD |
FynJyllandSyd
|
3